Monday, May 19, 2008

Gammal och vis

Givetvis så kör vi huvudet i väggen gång på gång men vi gör det för att vi vill vägleda de unga krafterna från villfarelse. Små oskyldiga misstag som att sätta 7A/7A+ på problem som bevisligen är 6B (i alla andra världsdelar, och specifikt japan) får inte påverka vår mission. Att man inte kan "cruisa" ett ogjort oborstat problem innebär inte alltid att det måste vara fem grader hårdare är sitt personbästa, trots att man klättrat flera gånger och säkert varit på minst tre utomhusklippor.

De gamla (läs: jag och jonas) har nu äntligen löst alla sekvenser på det lättaste problemet i taket och därmed så kvalar vi in till att få uppskatta graden. Från start i undertaget till att man står ovanför takläppen görs lämpligen genom tolv väl avvägda förflyttningar. Dessa har vi praktiskt gjort i fyra sekvenser men tippar att vi bör göra den i två sekvenser i dagsläget.

Projektgraden är numera 7C och vi anser den mer än rimlig. Visst har vi harvat på problem i den graden tidigare och visst så kanske vi inte har lagt ner lika mycket tid på dem men fakta (8a.nu-uttryck) säger att det är mer än bara en rimlig grad, den är dessutom både modig och ödmjuk.

16 comments:

Anonymous said...

*Host* Sandbag! ...Nä skoja ba, men jag får ibland känslan av att ni (läs du o Jonas) klättrar problemen i Ume lite för många gånger för att kunna göra en rättvis bedömning av graden (Jonas har ju dessutom varit i Japan och fått sin gradkänsla totalt sabbad där). Klart Bisen känns lätt när man gör den 10:e gången. Det tillsammans med inställningen att ni nog inte kan klättra hårdare än absolut max 7C, trots att ni säkert blivit både starkare och på alla sätt duktigare med åren, kan eventuellt göra att er gradsättning inte alltid blir rättvis?

Jag var i Font i påsk o första dagarna gick det sjukt dåligt och jag tänkte att; jaha nu är det bara att åka hem o gradera ner allt man gjor det senaste åren. Men sen när jag kommit in i klättringen tyckte jag inte graderna där var hårdare än hemma.

Frågan är alltså om du Hasse som ju precis varit i Font tyckte att allt kändes skihårt? (Du cruisar ju Carnage så det har jag svårt att tänka mig). Menar att ni kanske ska ha en ödmjukare (vilket härligt ord i sammanhanget) inställning till problem som ändå tar ett tag att komma upp för på hemmaplan?

Härmed graderar jag därför upp alla era nyturer två garder.
(Fan det var inte så dumt det här med att kommentera och sätta grader från kontorsstolen. Nu förstår jag vad Jens går igång på)

Behöver säkert inte säga det här eftersom ni är kloka människor med humorn i behåll, men detta är alltså inget angrepp på er utan bara min spontana reflektion efter "vi kan göra problemet i 4 sekvenser om vi tar i så vi bajsar på oss, så om vi nån gång lyckas länka så håller den nog inte mer än 7C"

För övrigt skulle det var skitkul om ni dök upp här nere (Sthlm/Uppsala med omnejd)i höst o testar lite sjyssta linjer. Finns massor med fina problem i er svårighetsgrad.

Hasse said...

Jag har planerat besök i sthlm/uppsala hur många gånger som helst och faktum var att jag var dit och arbetade under förra veckan. Givetvis så har man ju alltid tidsbrist så ingen klättring den gången heller. Nästa möjliga besökstillfälle uppskattas till 21-25maj. Den som lever får se ... och jag kommer inte ner om jag inte får en krimperdemon som sherpa.

Angående graderna i bleau så är jag inne på samma linje. Vi klättrade 2 och vilade 1 i över två veckor så på slutet var man väldigt "acklimatiserad" med både grader och problem. Ang. Carnage och diverse andra problem i font så är det även så att de inte heller håller graden. ;-)

Carlos said...

Grejen är inte om problemmet håller för graden utan om Hasse och Jonas är tillräckligt ödmjuka.

Att sitta och prata grader med dessa två herrar är nästan lika bra som att läsa en fantasybok :-D

Anonymous said...

Brasklapp ang Font - I Bas Cuvier är graderna tre snäpp hårdare än övriga områden. Kom inte upp på ett skit där. Måste va det sämsta området i Font. Just Carnage kämpades det ordentligt på utan framgång.

Nästa helg alltså? Härligt. Ta med selen ifall det är för varmt för att sända hårda boulders.
070 551 64 00

Anonymous said...

Grymt,

Ni är hjärtligt välkomna. Det blir Högdalen för hela slanten.

Om Bock släpas till obskyra leder i Örebro så lär ju inte ni förtjäna mer än Högis.

Anonymous said...

Ja det var konstigt - Han var där nu alltså? Med Shawn? Åka till Sverige för att klättra i en ravin utanför Örebro. Kul. Men han kanske fick se annat också.

jwi said...

Jag fattar inte varför du envisas att baktala mig hela tiden Hasse? Jag är inte gammal, vilket bland annat bevisas av att jag är ett halvt jordsnurr yngre än dig.

Men om jag finner mig i att bli kallad gubbe, så finns det ju faktiskt en tredje gubbe i Umeå med en realistisk syn på bouldergrader, Urban Dufva. Att diskutera grader med Urban är som ljuv musik för öronen när man ledsnat på höra juniorernas bjäbb.

Bruno said...

Jo, Bocken fick se både Svarttjärn och Brudberget. Vad jag hört så stod Gränslandet emot hans försök. Men den är ju 8c och det kan ju vara lite tufft på en förmiddag även för en överstark tysk.

Jag tror att det var så att Bock ville se lite av klättringen i Sverige och då MadRock är sponsor fixades det något med Granitbiten. Wulfen propsade på att de skulle åka till Rosendal. Varför kan man lätt lista ut. Bocken använde dock annan (lättare?) beta än Wulfen.

Carlos said...

När ni fyllt 39 får ni prata med mig, Pojkspolingar!

Carlos said...

För den som inte besökt Umeå tidigare eller träffat någon medlem av nämnda gaderingstrojka kan det vara av visst värde att jämföra det gradinfo som visas här om Carnage och jämföra med http://bleau.info/cuvier/253.html

Kommer ni till Umeå så kommer ni att förstå bättre påståendet "Font ä soft!"

Norland Über Alles

jwi said...

Alltså, graderna i Umeå är inte alls hårda. På några områden är de rent av en hel grad fel åt det snällare hållet.

Det är i hela världen vanligt att locals tror att graderna just i deras områden är hårdare än annorstädes. Typiskt exempel på sådant önsketänkande finns att träffa i Umeå, Göteborg, och Skåne.

Grader ska inte vara softa eller hårda. De ska vara rätt. Annars finns det ju ingen poäng överhuvudtaget med att gradera.

Anonymous said...

Ähh ... fjöl av!

Graderna i Umeå har fått ett rykte som är helt felaktigt. Däremot så kan jag med största säkerhet säga att vi har det mest korrekt graderade områdena i hela Sverige. Alla problem, lätta som hårda, har stötts och blötts i den eviga jämförelsen.

Vi har väldigt få sandbaggade och heliumgraderade problem. Faktum är att jag inte kan nämna något problem utom de orepeterade som Johannes har satt upp. Men vi håller gärna myten vid liv.

Chipping, spotting, gradering och allt annat som kan störa sinnesfriden över nätet är väldigt sällsynt förekommande i naturen.

/Hasse

Carlos said...

Absolut, jag börjar bli för gammal.

Magnus Eriksson Brändström said...

Äh... jag håller med Sydde. Har inte ens varit i Mosjön men om ni två (som är i bättre form än någonsin och där den ena typ campuserar "Carnage, 7B+" gör ett 12 moves boulder i tak i fyra (!) sekvenser (efter ett par dagars jobbande) lär det knappast räcka med 7C...

Står den som 7C (med nuvarande sekvenser) efter några repetitioner om ett år ska jag tamefan äta upp Carlos luftpadda!

"Brave and humble"... pyyysh... ;)

Hasse said...

Den kan vara 7C+ men den är definitivt inte 8A. Däremot så är sittstarten projekterad (dock ej från hålet;-). Den lägger till ca 6 förflyttningar så hela spektaklet landar nog på ca 18 förflyttningar och ca 8A.

Det som har varit absolut svårast är att få vettiga beta på hur man löser takproblemet. Jag är som bekant inte kungen av hälkrok och hand-fot-matchningar så de lösningar som vi har kommer från Peter, Per, Per, Linus, Jonas och undertecknad. Jonas knäckte den sista pusselbiten och vad som först var det verkliga kruxet blev ett (extremt coolt) move i mängden! Själv så bidrog jag med hur man lättast tar sig över läppen. Dvs movet när kroppen börjar räta ut sig.

Hasse said...

Jag måste än en gång få poängtera att det är den "lätta linjen" vi pratar om ;-)

Vi har även kört taklinjen längst till höger så man kan inte säga att vi uteslutande jobbat in enbart ett projekt. Det blir som så mycket roligare att hålla fler bollar i luften.