Tuesday, May 13, 2008

VEM FA(N) BRYR SIG?

En alltid lika oviktig diskussion är vem som kan anse sig klättra ett problem först av alla. Vem exakt bryr sig om vem som har FA på ett skit-boulder i Umeå? Inte för att jag är typen som sitter hemma och röker på och tycker att känslan inte kan benämnas med ett namn eller med en grad men någonstans så måste man ju inse att den korpendivision som vi spelar i har noll och ingen betydelse för nu levande eller efterföljande.

Så varför är det så viktigt att få bli FA med hela sin lilla kompiskrets? Skulle ni vara lika intresserad att "Kalle Person gjorde 2 mål i mötet mellan dårfinkarna och dönickarna i div8-mötet en mulen vårkväll 1988 på sörböles grusplan"? Och hur ska han gå tillväga för att skrivas in i den eviga historieboken och aldrig glömmas bort? Usch hemska tanke! Känns som att FA-folket är lite "Al Bundy, Polk High, American Football and 4 touchdowns in one game"-bekräftelsesökande!

Jag hade tänkt ha denna blog som en ren uppladdningssida men nu kanske det blir en traditionell blog trots allt. Vem hade FA på det?

7 comments:

Magnus Eriksson Brändström said...

Heja Hasse! Jag har länge försökt införa "FA fritt" på BIMBO i Luleåområdet men nu verkar det leta sig tillbaka igen.

FA på bouldering är tämligen ointressant och handlar mer om att pissa in sitt revir. Det ger (enligt mig) betydligt mer att få veta historiken kring ett område beskrivet i löpande text i exempelvis en förare. Typ sambandet mellan Skravel och SBO och TKAK klanen...

Carlos said...

Jag gillar FA och "Stängd projekt" koncepten. Förresten viste ni att det var jag som gjorde FA på Milkyway?

Anonymous said...

Men om vi tar bort FA vad ska då alla bittra människor bråka om hela den mörka delen av året? Vissa människor verkar ju ha som sitt enda glädjeämne, vintertid, att diskutera historiska bestigningar av små till medelstora stenar. Vad ska dessa människor diskutera nu då, paddplacering och fingertejpning?

Anonymous said...

Jag gillar FA. Man behöver givetvis inte va helt anal med det, men för mig är det kul att veta vem som "satt upp" ett problem. Visst är det så att det är intressantare när det gäller hårda/svåra/farliga saker men när jag sliter på en 7A tycker jag det är kul att tänka att, fan va den där -Hasse/Mange/Jonas/Dag/Jon/Fredrik Malmros/Hasse Häggqvist/Stefan P, eller vem fan det nu kan va som var där först - var stark o duktig redan då... Ja ni fattar. Det blir ju jävligt elitistiskt om man ska helt ska skita i att ha en FA på "lätta" problem. Lätta för vem i så fall? Och visst är det rätt menlöst att prata FA ibland, men då kan man ju nöja sig med TKAK-klanen eller hur det nu gick till när ett nytt problem "gjordes".

Dessutom verkar det mest va där uppe i janteland ni bråkar om det. I Uppsala/Sthlm har jag inte varit med om några diskussioner om vem som har FA på ngt. Är man flera som jobbar på ett problem och alla kommer upp vid det tillfället så står alla som FA, eller gjord av, på bimbo (men givetvis är det bara den som verkligen gjorde första bestigningen som skriver in FA i scorecardet) Inte så komplicerat. Visst kan det nån gång bli en viss FA-hets, men det är ju nästan alltid bara kul.
Min poäng är - jag gillar FA.

Hasse said...

Jag och Jonas delade alltid broderligt på FA men när epitetet "gjord av" skulle gälla så kunde jag helt enkelt inte ta cred för att ha tillverkat problemen. Som vanligt så spårar allt ut här uppe ... så även jag!

Anonymous said...

bra start

Hasse said...

ingenting varar för evigt